Ευρωπαϊκή «λίστα Πέτσα» με… παράγοντες διαμόρφωσης της κοινής γνώμης
Κονδύλια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε ελληνικές μιντιακές επιχειρήσεις αλλά και σε «παράγοντες διαμόρφωσης της κοινής γνώμης», με σκοπό τον επηρεασμό των λαών και χωρίς διαφανή κριτήρια για τη… μοιρασιά.
- Από τη Μαρία Παναγιώτου,
- Συνεργασία στην έρευνα: Εμμανουέλα Τσουδερού
Ακόμη μία λίστα τύπου… Πέτσα φαίνεται πως εκκολάπτεται σχεδόν στο παρασκήνιο και πιθανόν να σηματοδοτήσει ακόμη μία άνιση κατανομή πόρων σε διάφορα μέσα ενημέρωσης, χωρίς σαφή και συγκεκριμένα κριτήρια.
Μόνο που αυτή τη φορά τα χρήματα θα προέρχονται από ευρωπαϊκά κονδύλια και η άνιση κατανομή θα έχει τις ευλογίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Στόχος θα είναι, φυσικά, και αυτή τη φορά ο επηρεασμός της κοινής γνώμης προς συγκεκριμένες κατευθύνσεις, με το αζημίωτο βεβαίως.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα, που πρόκειται να προσγειώσει χιλιάδες ευρώ σε ελληνικές μιντιακές επιχειρήσεις στην Ελλάδα αλλά και σε «παράγοντες διαμόρφωσης της κοινής γνώμης», όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση (σ.σ.: θα είχε ενδιαφέρον να μάθουμε κάποια στιγμή πώς γίνεται κανείς παράγοντας διαμόρφωσης της κοινής γνώμης), δεν είναι ακριβώς μυστικό, υπό την έννοια ότι ο σχετικός διαγωνισμός δημοσιεύτηκε στη σελίδα της Αντιπροσωπίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Μόνο που, όπως μπορεί να διαπιστώσει κανείς με ένα απλό ψάξιμο στο διαδίκτυο, δεν προβλήθηκε ιδιαιτέρως. Το βασικό θέμα, ωστόσο, δεν είναι στενά πόσα χρήματα θα λάβουν οι επιχειρήσεις, αλλά πώς θα μοιραστούν αυτά τα χρήματα.
Τα κονδύλια για τα οποία μιλάμε αφορούν συγκεκριμένα ένα γνωστό εδώ και χρόνια πρόγραμμα που ονομάζεται Europe Direct και «τρέχει» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, βασικός στόχος του οποίου είναι να παρέχει στους πολίτες της Ευρωπαϊκής Ενωσης ενημέρωση για θέματα ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος. «Το δίκτυο των κέντρων πληροφόρησης Europe Direct αποτελεί ένα από τα βασικότερα εργαλεία της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την ενημέρωση των Ευρωπαίων πολιτών σχετικά με την Ε.Ε.» αναφέρουν πολλά ελληνικά σάιτ που διαφημίζουν το συγκεκριμένο πρόγραμμα.
Η ενημέρωση των Ευρωπαίων πολιτών μέσα από το Europe Direct επιτυγχάνεται -θεωρητικά- με τρεις δράσεις: τα τηλεφωνικά κέντρα (EDCC) που λειτουργούν σε κάθε κράτος-μέλος, τις βιβλιοθήκες (EDC) που ειδικεύονται σε θέματα που αφορούν την Ε.Ε., και τα κέντρα πληροφοριών (EDIC) που διοργανώνουν επικοινωνιακά προγράμματα, από ημερίδες και σεμινάρια μέχρι εκδόσεις.
Όλα αυτά τα κέντρα υπάγονται στη Γενική Διεύθυνση Επικοινωνίας της Ε.Ε. και βρίσκονται υπό τον συντονισμό και την εποπτεία της Αντιπροσωπίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε κάθε κράτος-μέλος, ενώ αρμόδιοι για τη διαχείρισή τους ήταν μέχρι σήμερα οι περιφερειακές ή τοπικές Αρχές, οι ενώσεις ή τα εμπορικά επιμελητήρια, ακόμη και τα πανεπιστήμια.
Ας δώσουμε τώρα ένα παράδειγμα για το τι έκαναν αυτά τα κέντρα, μεταξύ πολλών άλλων:
Στις 16 Σεπτεμβρίου η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν έδωσε μία ομιλία «για την κατάσταση της Ένωσης ενώπιον του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου». Τα κέντρα Europe Direct έβγαλαν ανακοίνωση πως θα είναι ανοικτά ώστε οι ενδιαφερόμενοι φορείς ή πολίτες να τα επισκεφτούν για να την παρακολουθήσουν. Εάν οι πολίτες δεν έτρεξαν (και υποθέτουμε πως μάλλον δεν έτρεξαν) να παρακολουθήσουν την ομιλία της κυρίας Φον ντερ Λάιεν, τότε μπορούμε να καταλάβουμε γιατί η Επιτροπή αποφάσισε τα Europe Direct να μπουν σε μία… νέα εποχή. Μία εποχή κατά την οποία οι ομιλίες της προέδρου θα πρέπει να συγκεντρώνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον.
H ενημέρωση σε ιδιώτη
Για αυτούς ή κάποιους άλλους λόγους ανακοινώθηκε πως τα Europe Direct θα φρεσκαριστούν μέσω μίας νέας γενιάς κέντρων. Πηγές σχετικές με το θέμα, εξάλλου, ανέφεραν πως η ανανέωση δεν θα έχει να κάνει με τον ρόλο τους, αλλά «με ένα πιο δομημένο επικοινωνιακό πλάνο». Ετσι, η Αντιπροσωπία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και στη χώρα μας ανακοίνωσε τη διεξαγωγή διαγωνισμού «για την επιλογή εταίρων που θα διευθύνουν το Europe Direct από την 1η Μαΐου 2021 μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2025». Η διαγωνιστική διαδικασία ολοκληρώθηκε μάλιστα στις 20 Οκτωβρίου.
Ποιοι είχαν δικαίωμα να υποβάλουν αίτηση; Οι πάντες, όπως καταλάβαμε από πληροφορίες που αντλήσαμε, δηλαδή δημόσιοι φορείς, ιδρύματα εκπαίδευσης, ενώσεις τοπικών Αρχών, μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί, αλλά και… ιδιωτικές επιχειρήσεις.
Ας πάμε τώρα στο πιο ενδιαφέρον σημείο, που δεν είναι άλλο από τα καθήκοντα (συνολικά πέντε) που θα έχει ο εταίρος ο οποίος θα αναλάβει το πρόγραμμα. Μεταφέρουμε το «Καθήκον 2» όπως ακριβώς περιγράφεται: «Σχέσεις με τοπικά μέσα ενημέρωσης και παράγοντες διαμόρφωσης της κοινής γνώμης: Ο αιτών πρέπει να περιγράψει τα μέσα ενημέρωσης και τους παράγοντες διαμόρφωσης της κοινής γνώμης με τα οποία προτίθεται να συνάψει σταθερή εταιρική σχέση για την περαιτέρω προβολή του Europe Direct».
Για να το μεταφράσουμε: Όποιος πάρει τη δουλειά θα καταθέσει ένα επικοινωνιακό πρόγραμμα στο οποίο θα αναφέρει σε ποια ελληνικά μέσα μαζικής ενημέρωσης και σε ποιους παράγοντες διαμόρφωσης της κοινής γνώμης θα δίνει λεφτά για να διαφημίζουν το έργο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της προέδρου Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
Να υποθέσουμε, λοιπόν, πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αποδεχθεί αυτόματα να δοθούν χρήματα σε όποια μέσα έχει προτείνει αυτός που θα πάρει τη δουλειά;
Θα εξετάσει άραγε η Επιτροπή τα κριτήρια επιλογής αυτών των μέσων; Θα υπάρξουν κάποιοι όροι διαφάνειας για να γίνει αποδεκτό το επικοινωνιακό πρόγραμμα; Θα γίνει κάποιος διαγωνισμός για να πάρουν χρήματα επιχειρήσεις; Θα μετρήσουν σημαντικοί παράγοντες, όπως η κυκλοφορία μιας εφημερίδας ή η θεαματικότητα ενός καναλιού; Πώς θα αξιολογηθεί πόσο επηρεάζει την κοινή γνώμη ένας «παράγοντας διαμόρφωσης της κοινής γνώμης»;
Απροθυμία των γραφειοκρατών για καθαρές εξηγήσεις
Η «κυριακάτικη δημοκρατία» επικοινώνησε με την Αντιπροσωπία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα προκειμένου να απαντήσει σε αυτά τα ερωτήματα. Δυστυχώς, όμως, δεν υπήρξε εξαιρετικά καλή διάθεση ενημέρωσης, καθώς στον διάλογο που είχαμε οι υπεύθυνοι μας παρέπεμπαν διαρκώς μόνο σε όσες πληροφορίες είχαν αναρτηθεί στο διαδίκτυο, ενώ ταυτόχρονα μας ζητήθηκε να ελεγχθεί και το κείμενο που θα δημοσιευτεί. Ενδέχεται αυτό να μαρτυρά τον τρόπο που επικοινωνούν κάποιοι στην Αντιπροσωπία με τους «παράγοντες διαμόρφωσης της κοινής γνώμης» με τους οποίους συνεργάζονται;
Τα λεφτά είναι… καλά
Και ας πάμε στο τελευταίο, εξίσου ενδιαφέρον σημείο, δηλαδή το οικονομικό πακέτο που θα διαχειρίζεται όποιος αναλάβει τη δουλειά για το διάστημα 2021-2025. Δυστυχώς δεν καταφέραμε να ανακαλύψουμε το συνολικό ποσό που θα διατεθεί όλα τα χρόνια, παρά μόνο αυτό που αφορά το 2021, το οποίο όμως ξεκινάει από τον Μάιο. Για τους έξι πρώτους μήνες, λοιπόν, το ποσό φτάνει περίπου τα 400.000 ευρώ. Αυτό μας κάνει να υποθέτουμε πως το συνολικό πακέτο θα κινηθεί γύρω στα 4.000.000-5.000.0000 ευρώ. Οχι κι άσχημα, ιδίως για τους ιδιώτες / παράγοντες επηρεασμού της κοινής γνώμης που θα κληθούν να την επηρεάσουν και για χάρη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Το γεγονός μάς κάνει να αναρωτιόμαστε, μάλιστα, εάν διάφορα προσωπικά αφιερώματα που προβάλλονται με καταιγισμό από ελληνικά μέσα για την κυρία Φον ντερ Λάιεν είδαν το φως της δημοσιότητας επειδή τα μέσα αυτά ενημερώθηκαν πως κάποια κονδύλια μπορεί να είναι σύντομα στη διάθεσή τους. Προς το παρόν άγνωστο…
πηγή: «δημοκρατία»