ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Έπεσαν οι μάσκες! Νυχτερινή τροπολογία για το «Ναυάγιο» Ζακύνθου από το υπ. Τουρισμού

 




Και εγένετο φως! Στις 17 Δεκεμβρίου 2021, το υπουργείο φέρνει το «Άρθρο 9 - Μέτρα Προστασίας Ναυαγίου Ζακύνθου», ύστερα από τρεις μέρες που συζητιόταν το νομοσχέδιο στις επιτροπές. Ούτε τα προσχήματα, κυρ υπουργέ μου;

Την Παρασκευή το βράδυ (Παναΐτσα μου, όπως λέει και ο Καζαντζίδης), δηλαδή στις 22.20 της 17ης Δεκεμβρίου 2021 (Φωτ. 1), το υπουργείο Τουρισμού κατέθεσε τροπολογία/προσθήκη («Άρθρο 9 - Μέτρα Προστασίας Ναυαγίου Ζακύνθου») στο σχέδιο νόμου του υπ. Τουρισμού «Πρότυποι Τουριστικοί Προορισμοί Ολοκληρωμένης Διαχείρισης κ.ά.», που είχε κατατεθεί στη Βουλή στις 10 Δεκεμβρίου 2021 και δεν περιείχε το περιβόητο άρθρο 39 «Σύσταση ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία “Ναυάγιο Ζακύνθου Α.Ε.», μιας εταιρείας η οποία θα είχε δικαιοδοσία επί παντός του επιστητού στην περιοχή του Ναυαγίου. 

► Φωτ. 1. Ημερομηνία και ώρα κατάθεσης της τροπολογίας. Τόση ήταν η βιασύνη, που τα ονόματα κάποιων υπουργών που υπογράφουν την τροπολογία είναι γραμμένα στο χέρι…

AdChoices
Θεοχάρη θα λέτε και θα κλαίτε…

 Στις 7 Δεκεμβρίου 2020, ο τότε υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης ανακοινώνει τη θεσμοθέτηση Οργανισμών Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμών, με πρόβλεψη για την ίδρυση Φορέα Διαχείρισης του «Ναυαγίου» Ζακύνθου, «με σκοπό τη διάσωση του μνημείου». Στα μέσα Ιανουαρίου 2021, η Εκκλησία καταθέτει υπόμνημα στον Χ. Θεοχάρη και στικάκι με την ολοκληρωμένη μελέτη που έχουν κάνει οι τεχνικοί σύμβουλοί της για την αξιοποίηση της περιοχής του Ναυαγίου ήδη από τον Μάιο του 2019, όπως και στον νέο υπ. Τουρισμού Β. Κικίλια στις συναντήσεις μαζί του τον Σεπτέμβριο και τον Νοέμβριο του 2021.

 Στα τέλη Ιανουαρίου 2021, τίθεται σε «ελεγχόμενη» κυκλοφορία το σχέδιο νόμου «Περί τουριστικών προορισμών, ιαματικών πηγών, παραχωρήσεως αιγιαλών κ.ά.», που περιλαμβάνει και τη σύσταση εταιρείας με τίτλο «Ναυάγιο Ζακύνθου Α.Ε.», «με διάρκεια 99 έτη από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, […] με δυνατότητα απαλλοτρίωσης του κινητού (ναυαγίου) […] με εμπράγματα δικαιώματα σε άλλα ακίνητα, που βρίσκονται πλησίον της εκτάσεως της Υπό Αξιοποίηση Περιοχής» και όλα αυτά, βέβαια, τυλιγμένα με τον μανδύα του «δημόσιου συμφέροντος» και «κατά παρέκκλιση της νομοθεσίας που αφορά δάση, περιοχές Natura κ.λπ.». 

Όπως ήταν φυσικό, ξεσηκώθηκε το νησί, οι κάτοικοι, η Εκκλησία, ο Δήμος, η αντιπολίτευση (παρεμβάσεις του τοπικού ΣΥΡΙΖΑ, παρέμβαση στη Βουλή από την τομεάρχη Τουρισμού του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. και επερώτηση από τον Κρίτωνα Αρσένη του ΜέΡΑ 25 προς τον κ. Θεοχάρη), με όσους αντιδρούσαν να τονίζουν ότι η δημιουργία της Ναυάγιο Α.Ε. σηματοδοτούσε ξεπούλημα του τουριστικού πλούτου του νησιού με fast track διαδικασίες και γινόταν το όχημα για να επιτευχθούν οι στόχοι της μεσιτικής εταιρείας Pimana S.A. που αγόρασε τον Μάιο του 2014 15.000 στρ. από τον Γ. Χάρο, χωρίς να του ανήκει ούτε στρέμμα, στα Ορεινά της Ζακύνθου, και η οποία είχε μπλοκαριστεί από δικαστικές αποφάσεις και ασφαλιστικά μέτρα. 

Βέβαια, υπήρχαν και οι υπέρμαχοι της δημιουργίας αυτής της Α.Ε., με προεξάρχοντες τους ξενοδόχους, οι οποίοι θεώρησαν θεόσταλτη την πρωτοβουλία του Χάρη Θεοχάρη, αφού, όπως έλεγαν, μόνο το κράτος, ενάντια στην αβελτηρία της τοπικής αυτοδιοίκησης, μπορεί να σώσει το κουφάρι του πλοίου και να αξιοποιήσει την περιοχή, γιατί ο «Παναγιώτης», το πλοίο, βουλιάζει κ.λπ. Εννοείται και ο βουλευτής Δ. Ακτύπης, έπειτα από κάτι ξεψυχισμένες διαφωνίες για την Α.Ε., αναγνώρισε την ανωτερότητα του υπουργείου… Όσο για την περιφερειάρχη Ιονίων Νήσων, Ρόδη Κράτσα, είναι του δόγματος «God save the country, God save the companies»… Υπήρξαν μάλιστα και είκοσι Ζακυνθινοί αιρετοί (πρώην δήμαρχοι, κοινοτάρχες κ.ά.) οι οποίοι, ως «Πρωτοβουλία Ανάπτυξης Ναυαγίου», χαιρέτισαν την πρωτοβουλία του υπουργείου. 

Πέρασε, λοιπόν, ένας χρόνος από την εξαγγελία «σωτηρίας του Ναυαγίου» από το κράτος (μιλάμε για γρήγορα αντανακλαστικά, όχι φλωριές!). 

 Στις 10 Δεκεμβρίου 2021, έρχεται στη Βουλή το σχέδιο νόμου του υπ. Τουρισμού «Πρότυποι Τουριστικοί Προορισμοί Ολοκληρωμένης Διαχείρισης κ.ά.», χωρίς να συμπεριλαμβάνει τη Ναυάγιο Α.Ε. Άλλος χαμός στη Ζάκυνθο! Ιεροσυλία! Μας παράτησε το κράτος που μετά βαΐων και κλάδων επί ένα χρόνο έσωζε το Ναυάγιο; Οι ξενοδόχοι και το Επιμελητήριο της Ζακύνθου, σκασμένοι, απαιτούσαν να λάβουν «τις απαραίτητες εξηγήσεις για τη μη προώθηση του θέματος του Ναυαγίου στο Νομοσχέδιο […] σύμφωνα με τη νομοθετική ρύθμιση, για την οποία αγωνιστήκαμε με την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού». 

 Στις 13 Δεκεμβρίου 2021, ο υπ. Τουρισμού Β. Κικίλιας δήλωνε: «Στο άμεσο χρονικό διάστημα και μόλις είμαστε έτοιμοι θα ενημερωθείτε για τον τρόπο με τον όποιον αυτό θα γίνει». 

 Τη νύχτα της 13ης προς 14η Δεκεμβρίου από τη θεομηνία ξεκόλλησε ένα κομμάτι από το κουφάρι του πλοίου. Πάλι οδυρμός για το τουριστικό πλεονέκτημα της Ζακύνθου που το «παρέσυρε το ρέμα»…

 Στις 14-16 Δεκεμβρίου 2021, το νομοσχέδιο συζητήθηκε στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου. Ο τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Σωκρ. Φάμελλος ρώτησε τον υπουργό Τουρισμού για το ενδεχόμενο να κατατεθεί τροπολογία για το Ναυάγιο Ζακύνθου, αλλά εκείνος δεν πήρε θέση σχετικά. Όταν ο κ. Κικίλιας έλεγε την προηγούμενη μέρα ότι το νομοσχέδιο θα έρθει «Με διαφάνεια, καθαρότητα, με πρόγραμμα, οργανωμένα και αποτελεσματικά. Και σε καμία περίπτωση δεν θα προσβάλλει ούτε το νησί, ούτε την παράδοσή του, ούτε τους κατοίκους του», τι εννοούσε ακριβώς; Δεν είναι κατάφωρη προσβολή το να μη συμμετέχουν στη συζήτηση; Όπως δήλωσε ο κ. Φάμελλος, «Δεν έχει υπάρξει σχεδόν κανένα νομοσχέδιο όπου, στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, να μη διεξάγεται την ίδια μέρα η ακρόαση φορέων και η κατ’ άρθρο συζήτηση»… 

Η Κατερίνα Νοτοπούλου ήταν κατηγορηματική σε συνέντευξή της στον ρ/σ Stigma της Ζακύνθου στις 16 Δεκεμβρίου 2021: «Εμείς είμαστε με την τοπική κοινωνία και το δημόσιο συμφέρον, σε αντίθεση με την κυβέρνηση της ΝΔ που είναι με τα συμφέροντα. Πρέπει να κάνουμε ότι μπορούμε, εμείς ως ΣΥΡΙΖΑ αλλά και η τοπική κοινωνία της Ζακύνθου, για να μην έρθει νύχτα με τροπολογία στη Βουλή η διάταξη για το Ναυάγιο. […] τους προειδοποιήσαμε να μη διανοηθούν να φέρουν τροπολογία στη Βουλή για το Ναυάγιο». 

Ο Κρίτων Αρσένης από το Μέρα25, κατηγόρησε ευθέως την κυβέρνηση πως «φοβήθηκε ότι θα έρθουν οι κάτοικοι που έχασαν την περιουσία τους μέσα σε μια νύχτα εξαιτίας της παράνομης αγοραπωλησίας στα Ορεινά και ότι θα έρθουν ο δήμαρχος και ο μητροπολίτης».

 Ο βουλευτής Ζακύνθου της Ν.Δ. Δ. Ακτύπης, σε συνέντευξή του στο Stigma Radio στις 16 Δεκεμβρίου 2021, είπε τα εξής πολύ ενδιαφέροντα: «Ο υπουργός Εσωτερικών κ. Βορίδης είπε ότι είναι εναντίον τού να μεγεθύνουμε συνεχώς το κράτος και ότι μπορούμε να κάνουμε πράγματα στο Ναυάγιο χωρίς απαραίτητα να δημιουργήσουμε μια εταιρεία». Ο κ. Βορίδης είναι υπ. Εσωτερικών από τον Ιανουάριο του 2021, δηλαδή γνώριζε από την αρχή ότι επρόκειτο για Α.Ε. Τώρα τον πήρε ο πόνος για τη μεγέθυνση του κράτους;  

Επίσης, όπως ανέφερε ο κ. βουλευτής, ο κ. Βορίδης τού είπε στην επικοινωνία που είχε μαζί του: «Εγώ δεν είμαι αντίθετος και να γίνει μια Α.Ε. […] Θα πρέπει να δούμε τι […] επιδιώκουμε από αυτή την ιστορία να κάνουμε. Από εκεί και πέρα, εάν είναι ο σκοπός μόνο η εκμετάλλευση και, αν θέλετε, μόνο η ασφάλεια των επισκεπτών, δεν είναι απαραίτητο να υπάρχει μία Α.Ε.». Δηλαδή, monsieur, τι άλλο ήθελε η Α.Ε. που είχε φέρει για διαβούλευση ο κ. Θεοχάρης, αν όχι την ασφάλεια των επισκεπτών που τόσο διαφημίστηκε; 

Νύχτα, στάσου! Έχω μια τροπολογία!

 Και εγένετο φως! Στις 17 Δεκεμβρίου 2021, το υπουργείο φέρνει, μεταξύ άλλων προσθηκών, το «Άρθρο 9 - Μέτρα Προστασίας Ναυαγίου Ζακύνθου», ύστερα από τρεις μέρες που συζητιόταν το νομοσχέδιο στις επιτροπές. Ούτε τα προσχήματα, κυρ υπουργέ μου;

Εκεί διαβάζουμε ότι συστήνεται «Επιτροπή Πρότυπης Τουριστικής Αξιοποίησης και Προστασίας του Ναυαγίου Ζακύνθου» (Φωτ. 2) και της ανατίθεται «Η διενέργεια πάσης φύσεως Πράξεων διοίκησης και διαχείρισης στην […] οριοθετημένη ζώνη αιγιαλού και παραλίας, όπως προσδιορίζεται στην υπ’ αρ. 146652/13.8.2018 απόφαση […] μετά των εντός αυτής επικείμενων κινητών πραγμάτων (ναυάγιο), ακινήτων, κατασκευών και εγκαταστάσεων». 

► Φωτ. 2. Η παράγραφος 1 του Άρθρου 9 της τροπολογίας.

Η Επιτροπή αποτελείται από πέντε μέλη (Φωτ. 3), «ένα μέλος ορίζεται από τον Υπουργό Τουρισμού […], ένα από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, ένα από τον Δήμο Ζακύνθου, ένα από τους υφιστάμενους τοπικούς συλλόγους ξενοδόχων και ένα από το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Ζακύνθου».  

► Φωτ. 3. Οι παράγραφοι 3 και 4 του Άρθρου 9 της τροπολογίας.

Και το κυριότερο (Φωτ. 4): «Η Επιτροπή […] δύναται, κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης διάταξης της εθνικής νομοθεσίας, να λειτουργεί ως αναθέτουσα αρχή για κάθε έργο ανάθεσης μελετών ή εργασιών για τη συντήρηση και αποφυγή του κινδύνου κατάρρευσης του ναυαγίου, για τη διάνοιξη οδών, την κατάλληλη αντιστήριξη και την ασφαλή διαμόρφωση των διόδων πρόσβασης σε αυτό». Αυτό δεν ήταν το ζητούμενο, παλικάρια; Να κάνουν οι υπεύθυνοι ό,τι γουστάρουν με τις ευλογίες του κράτους και την εθνική νομοθεσία μην την είδατε. Εν ολίγοις, είτε Α.Ε. είτε Επιτροπή ευεργετών, δεν την γλιτώνουμε την παρέκκλιση από τη νομοθεσία, ούτε τον αποκλεισμό της Εκκλησίας που έχει προαιώνια δικαιώματα στην περιοχή. 

► Φωτ. 4. Η παράγραφος 5 του Άρθρου 9 της τροπολογίας.

Εγώ δεν πάω, δεν πάω… Δημοτικό Συμβούλιο

Στις 7 Δεκεμβρίου 2021 η Μητρόπολη Ζακύνθου, στη σκιά της επικείμενης ψήφισης του νομοσχεδίου από τη Βουλή, έστειλε επιστολή στον Δήμο για τη σύσταση φορέα διαχείρισης και αξιοποίησης του Ναυαγίου. Ο Δήμος ανταποκρίθηκε θετικά και, ύστερα από διάφορες δυσκολίες, αποφασίστηκε η σύγκληση του Δημοτικού Συμβουλίου με τη διαδικασία του κατεπείγοντος και θέμα το «Ναυάγιο», παρουσία και του σεβασμιώτατου Δωδώνης Χρυσόστομου. Δεν ξαφνιάστηκε κανένας από την αναβολή και αυτού του Δ.Σ., γιατί τον τελευταίο καιρό έχει προκύψει ακόμα ένα είδος υπό εξαφάνιση: οι Ζακυνθινοί δημοτικοί σύμβουλοι που συμμετέχουν σε Δημοτικά Συμβούλια με «άβολα» θέματα… 

Έτσι, χάθηκε και η τελευταία ευκαιρία να σωθεί το «Ναυάγιο» από τους ανθρώπους που έχουν έννομο συμφέρον στην περιοχή, να μην παραδοθεί σε επιτροπείες και να αναδειχθούν τα εξαιρετικά θρησκευτικά μνημεία. Ο σεβασμιώτατος Χρυσόστομος δήλωσε, φανερά θυμωμένος, ότι δεν θα ξαναφέρει το θέμα στο Δ.Σ., λέγοντας χαρακτηριστικά «Θα δώσω την περιουσία στον εμίρη!». Ο δήμος θα προχωρήσει μόνος του σε σύσταση φορέα. Αν κρίνουμε, βέβαια, από τις ενέργειες που έχει κάνει ώς τώρα (καμία δηλαδή) για να διεκδικήσει τα 8.500 στρ. που του έχουν κλέψει στα Ορεινά, με την αγοραπωλησία, καταλαβαίνουμε τα καζάντια και αυτής της κίνησης… 

Ο Αντώνης Κασσιμάτης, επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Ζάκυνθος - Ανατροπή - Αναγέννηση, δήλωσε με ζέση «Ο αγώνας συνεχίζεται για την υπεράσπιση του Ναυαγίου από τα ληστρικά σχέδια που απεργάζεται η κυβέρνηση Μητσοτάκη», ενώ ξεκαθάρισε ότι «οι κρυπτόμενοι δημοτικοί σύμβουλοι είναι υπόλογοι στον ζακυνθινό λαό, γιατί δεν υπηρετούν τα συμφέροντά του, αλλά συμπράττουν σε ακραίες νεοφιλελεύθερες πρακτικές ληστείας σε βάρος της τοπικής κοινωνίας». 

► Φωτ. 5. Οι παράγραφοι 6 και 7 του Άρθρου 9 της τροπολογίας.

Επανακαθορισμός αιγιαλού στο σημείο του «Ναυαγίου»;

Ένα πολύ γνωστό παιδικό τραγουδάκι λέει «Κάτω στο γιαλό κάτω στο περιγιάλι». Στο «Ναυάγιο», όμως, προέκυψε μια διασκευή που λέει «Πάνω στο βουνό, πάνω στο κορφοβούνι» όσον αφορά τη γραμμή αιγιαλού με βάση το ΦΕΚ του 2018, σύμφωνα με το οποίο ο αιγιαλός φτάνει 15 και πλέον μέτρα στην ξηρά πάνω από την ακτή, δηλαδή το χειμέριο κύμα σκαρφαλώνει στον γκρεμό και προχωράει στην ενδοχώρα! 

Σε αυτή την επιτροπή κυριών και κυρίων, λοιπόν, που θα συσταθεί ευχόμαστε «Καληνύχτα και καλή τύχη», όπως στην ταινία του Τζορτζ Κλούνεϊ, διότι τα όρια που, όπως διαβάζουμε στην τροπολογία, έχει «Η οριοθετημένη ζώνη αιγιαλού και παραλίας, όπως προσδιορίζεται στην υπ’ αρ. 146652/13.8.2018 απόφαση», που την καθιστούν «Πρότυπη Τουριστική Περιοχή Αξιοποίησης και Προστασίας» –και ως εκ τούτου βρίσκεται στη δικαιοδοσία της επιτροπής– μάλλον έχουν αρχίσει να θαμπώνουν…

Ο λόγος; Στις 17 Δεκεμβρίου 2021, η Μητρόπολη Ζακύνθου και η Μονή Αγίου Γεωργίου των Κρημνών κατέθεσε αίτημα προς την Κτηματική Υπηρεσία Ζακύνθου με θέμα «Επανακαθορισμός οριογραμμής αιγιαλού στη θέση Ναυάγιο Ζάκυνθος», συνοδευόμενη από την πραγματογνωμοσύνη της εταιρείας μελετών «Μαρούκης Γιάννης & Νικόλαος Σύμβουλοι Μηχανικοί Ο.Ε.», όπου αποδεικνύεται ότι έγινε λάθος, αφού, «όπως προκύπτει από τις ενδεικτικές επίγειες μετρήσεις και την φωτοερμηνευτική απεικόνιση των υπόλοιπων κορυφών επί του υποβάθρου του Εθνικού Κτηματολογίου […], λόγω του μεγάλου και κατακόρυφου πρανούς, η Προκαταρκτική Οριογραμμή Αιγιαλού έπρεπε να τοποθετηθεί στη στέψη του πρανούς», δηλαδή, σε απλά ελληνικά, στο «φρύδι» του γκρεμού και όχι προς την ξηρά σε απόσταση μέχρι και 15 μέτρων.

Αναμένεται ΦΕΚ επανακαθορισμού, που θα τινάξει στον αέρα την υφιστάμενη συνθήκη και την επιτροπή αρίστων ευεργετών; Ίδωμεν…

ΠΗΓΗ

                                                     ΑΠΗΔΑΛΟΣ ΝΑΥΣ BLOG

ΒΡΕΙΤΕ ΤΙΣ ΣΕΛΙΔΕΣ ΜΑΣ ΣΤΟ

 FACEBOOK

INSTAGRAM

 TWITTER

Το ΑΠΗΔΑΛΟΣ ΝΑΥΣ, δεν υιοθετεί τις απόψεις των αρθρογράφων, ούτε σημαίνει ότι συμφωνεί με τα ρεπορτάζ που αναδημοσιεύει από άλλες ενημερωτικές ιστοσελίδες και δεν ευθύνεται για την εγκυρότητα, την αξιοπιστία και το περιεχόμενό τους. Συνεπώς, δε φέρει καμία ευθύνη εκ του νόμου. Το Το ΑΠΗΔΑΛΟΣ ΝΑΥΣ , ασπάζεται βαθιά, τις Δημοκρατικές αρχές της πολυφωνίας και ως εκ τούτου, αναδημοσιεύει κείμενα και ρεπορτάζ, από όλους τους πολιτικούς χώρους.